logo_kolor_SVG

ZB

logo_kolor_SVG

O Pilatesie

Joseph Pilates - historia twórcy metody ćwiczeń Pilates

Pilates jako metoda ma już ponad sto lat a jej rosnąca popularność jest najlepszym dowodem, że spełnia oczekiwania i odpowiada na potrzeby ludzkiego ciała.

Jej twórca Joseph Pilates urodził się w 1883 roku niedaleko Düsseldorfu. Był chorowitym dzieckiem, cierpiącym na astmę, krzywicę i dolegliwości reumatyczne. Dzięki determinacji a także dobrym wzorcom – jego ojciec był gimnastykiem – udało mu się nie tylko pokonać fizyczne ograniczenia, ale stworzyć innowacyjną metodę poprawy sprawności fizycznej.

Lata młodosci

W młodości Joseph Pilates mieszkał w Anglii pracując jako cyrkowiec, bokser i instruktor samoobrony. W trakcie I wojny światowej Joseph został internowany wraz z innymi obywatelami niemieckimi. Okres niewoli wykorzystał, by rozwijać swoją metodę pracy z ciałem, ucząc jej także współwięźniów. Pod koniec wojny pracował  jako sanitariusz w szpitalu na wyspie Man, gdzie opiekował się pacjentami niemogącymi chodzić. To wtedy, jak się wydaje, przymocowując sprężyny do ram łóżek szpitalnych, opracował unikatowe urządzenie znane jako cadillac stosowane do dziś przez pasjonatów jego metody.

Emigracja do Stanów Zjednoczonych

Pilates wyemigrował następnie do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku lat 20. wraz z żoną Clarą dopracowali metodę – nazywaną przez nich „Contrology” – i uczyli jej w swoim studio w Nowym Jorku. Znajdowały się w nim wyjątkowe, zaprojektowane przez Josepha Pilatesa urządzenia – cadillac, reformer, beczka, wunda chair. Miejsce szybko zaczęło być znane i popularne szczególnie w środowisku tancerzy, ponieważ – jak wieść niosła – trening u Josepha i Clary pomagał zarówno poprawić technikę tańca, jak i wrócić do sprawności po kontuzjach. Klientami małżeństwa Pilatesów były m.in. takie legendy tańca, jak George Balanchine i Martha Graham.

Co ciekawe, pierwotnie  większość klientów Josepha i Clary stanowili mężczyźni.

Twórczość

Joseph Pilates jest autorem dwóch broszur – w 1932 roku ukazała się pierwsza zatytułowana „Twoje zdrowie”, a po niej w 1945 roku kolejna: „Powrót do życia poprzez Kontrologię”. Dzięki tym pracom, a także dzięki uczniom Josepha i Clary, metoda zachowała się i dziś – po pewnych zmianach – cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie.

 

Metoda Pilates

Joseph Pilates nazywał swoją metodę Kontrologia (Contrology). Dopiero po jego śmierci stała się ona znana jako metoda Pilatesa/pilates. Chociaż to Joseph jest jej twórcą i twarzą to – jak relacjonowały osoby, które trenowały bezpośrednio w pierwszym studio Pilatesa w Nowym Jorku, to jego żona Clara była lepszym nauczycielem i to ona stworzyła tak charakterystyczne dla tej metody podejście polegające na  dostosowywaniu ćwiczeń do indywidualnych potrzeb konkretnych ludzi.

Metoda Pilatesa opiera się na pięciu podstawowych zasadach. Są to:

  • oddech,
  • koncentracja,
  • centrum,
  • kontrola,
  • precyzja
  • płynność czyli flow.

Przez lata metoda Pilatesa stopniowo ewoluowała zarówno pod wpływem rozwoju wiedzy o anatomii człowieka, jak i pod wpływem zmiany stylu życia ludzi i wynikających z tej zmiany nowych wyzwań dla naszego układu ruchu. Dziś pilates ćwiczą ludzie na całym świecie a jego popularność rośnie ze względu na skuteczność oraz ogromne możliwości dostosowania repertuaru ćwiczeń do potrzeb konkretnego człowieka, konkretnego ciała.

Cwiczenia Pilates - cechy, zasady

Cechą wyróżniającą ćwiczenia pilates wśród innych form aktywności jest koncentracja na aktywacji mięśni głębokich, które odpowiadają za stabilizację ciała. To one utrzymują nasz kręgosłup, miednicę, obręcz barkową w prawidłowym ułożeniu; to dzięki nim stawy są stabilne i mogą poruszać się w pełnych, zdrowych zakresach. Gdy mięśnie głębokie nie pracują prawidłowo ich funkcje przejmują mięśnie powierzchowne przez co same ulegają przeciążeniom, nadmiernemu napięciu. Pojawia się ból.

ćwiczenia Pilates Warszawa

To precyzja, jedna z pięciu głównych zasad metody Pilates, pozwala na aktywację i wzmocnienie mięśni głębokich. Wykonując precyzyjne, świadome ruchy w połączeniu z płynnym oddechem możemy poczuć różnicę między prawidłowym a kompensacyjnym wzorcem ruchowym.

Regularny trening Pilates sprawi, że nie tylko w studiu pilates, ale także w życiu codziennym nasze ciało będzie poruszać się zdrowiej, pełniej, po prostu prawidłowo. Zacznie się zmieniać.

Jakie efekty daje trening pilates?

Codzienna dawka endorfin, która uwalnia się podczas aktywności fizycznych, wpływa na poprawę nastroju. Uczęszczając na zajęcia w studiu pilatesu w Warszawie na Saskiej Kępie, można więc zadbać o swoje dobre samopoczucie, a także:

  • poprawić sylwetkę i odpowiednią koordynację ciała, wzmocnić mięśnie głębokie,
  • dotlenić organizm, ustabilizować krążenie, odżywić skórę, która będzie wyglądała na lepiej napiętą i elastyczną,
  • pozbyć się bólów pleców, zmniejszyć dolegliwości związane z dyskomfortem w okolicach kręgosłupa,
  • polepszyć ogólną kondycję, wesprzeć układ immunologiczny,
  • zwiększyć zakres ruchów w stawach i pozbyć się dyskomfortu związanego z ich małą elastycznością, co wpływa także na większą odporność na kontuzje,
  • pomóc w redukcji cellulitu, wysmukleniu i ujędrnieniu ciała,
  • nauczyć się prawidłowego oddechu, być świadomym swojego ciała, poznać techniki relaksacji, odprężyć się, zredukować napięcie mięśniowe i stres.

Zatroszcz się o swoją sferę fizyczną i psychiczną, wybierając zajęcia pilates z wyspecjalizowanymi instruktorami w naszym studiu w Warszawie. Systematyczne ćwiczenia wpłyną na Twoją witalność. Dołącz do grona zadowolonych Klientów i ciesz się efektywnymi treningami!

Once you try, you will return.



Kontakt

+48 799 032 002

Adres

ul. Nobla 14/4
03-930 Warszawa

Social

Projekt i wykonanie MCWebDesign.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.